سوال 9- جلسه اول تدریس در یک ترم را چگونه شروع نمائیم؟
پاسخ: جلسه اول تدریس در هر ترم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دانشجویان در این جلسه به ارزیابی استاد ميپردازند. از جمله چقدر رسمی/غیررسمی است، چگونه میبایست با وی تعامل داشته باشند، نحوه ارزشیابی در طول ترم به چه صورت است؟ همچنین اهداف درس و انتظارات از دانشجو میبایست به طور شفاف بیان شود.
هشت هدف اصلی در این جلسه دنبال میشود:
1- ایجاد یک تصویر مثبت (لباس مناسب استاد، چیدمان کلاس، آغاز به موقع کلاس)
2- معرفی مناسب استاد (به طور مستقیم از گفتار و غیرمستقیم از رفتار وی)
3- بیان اهداف درس، انتظارات از دانشجو و نحوه نمرهدهی
4- کمک به دانشجویان جهت آشنایی با یکدیگر
5- شمايي کلی از یک جلسه تدریس شما
6- ارزیابی از دانش قبلی دانشجویان در موضوع درس
7- انگیزه بخشیدن به دانشجویان در خصوص موضوع درس (اهمیت آن و به ویژه در صورت امکان ارتباط آن با موضوعات روز جامعه)
8- اطلاعرسانی به دانشجویان در خصوص قوانین کلاس
منبع: https://www.cmu.edu/teaching/designteach/teach/firstday.html
سوال 10- روش Think-pair-share را چگونه میتوان در کلاس اجرا نمود؟
پاسخ: جهت مشارکت دادن دانشجویان در کلاس، روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از متداولترین آنها روش Think-pair-share است که به زبان فارسی در اصطلاح «فکر کن، جفت شو، سهیم شو» نامیده میشود. در این روش، استاد یک موضوع کلیدی و مهم در مباحث درس را انتخاب نموده و با مطرح نمودن یک سؤال در ابتدا از دانشجویان میخواهد که به پاسخ آن فکر کنند. سپس با تقسیم کلاس به گروههای مختلف از آنها میخواهد که در گروه خود در خصوص پاسخ آن بحث نمایند. در انتها نظر گروههای مختلف در مورد آن در کلاس مطرح شده و با مشارکت استاد جمعبندی میگردد.
ویدئوی زیر نحوه اجرای آن در یک کلاس دانشگاهی را نشان میدهد: