رفتن به محتوای اصلی
x

سؤال 25- MOOC چیست و چه تأثیری در آینده آموزش دارد؟
پاسخ: در آموزش سنتی، معمولاً تعداد محدودی دانشجو به صورت حضوری در کلاس شرکت می‌کنند. شرکت در این کلاس­‌ها یا با پرداخت هزینه قابل توجه‌ای بوده و یا برای امکان حضور باید از آزمون­‌هایی مانند کنکور سراسری عبور نمود. در برابر این شیوه آموزش، MOOC مطرح شده (مخفف Massive Open Online Courses) که دوره‌هایی آنلاین، رایگان (یا با هزینه بسیار ناچیز)، با تعداد شرکت کنندگان بسیار زیاد و قابل دسترس برای همه علاقه‌مندان هستند. نمونه‌هایی از این دوره‌ها در سؤال 11 مطرح شده است. در خصوص تأثیر این امر در آینده آموزش در بین صاحب­‌نظران دو دسته نظر کلی وجود دارد: برخی معتقد هستند که اقبال عمومی به این نوع آموزش­‌ها همچون یک حباب بوده که دیری نمی‌پاید. برخی دیگر معتقدند که آموزش سنتی را با تغییرات عمده‌ای روبرو خواهد ساخت زیرا امکان استفاده از با کیفیت‌ترین و  بهترین آموزش­‌ها (در سطح ملی/بین‌المللی) را برای همگان فراهم می‌سازد و تدریس مطالب توسط هر استاد ضرورت کمتری خواهد داشت.
​چند نمونه از دوره‌های MOOC در این خصوص با استفاده از لينك‌هاي زير قابل دسترسی است.

https://www.edx.org/course/subject/education-teacher-training
https://ocw.mit.edu/courses/chemistry/5-95j-teaching-college-level-science-and-engineering-spring-2009/

منبع:
- سخنرانی دکتر سید امید فاطمی رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتال دانشگاه تهران با موضوع "پیشنهاد برای اجرای یادگیری الکترونیک در عصر کرونا".

- Billington, P.J. and Fronmueller, M.P., 2013. MOOCs and the future of higher education. Journal of Higher Education Theory and Practice, 13(3/4), pp.36-43.
- Al Abdullatif, H.A. and Velázquez-Iturbide, J.Á., 2020. Who Will Continue Using MOOCs in the Future? Personality Traits Perspective. IEEE Access, 8, pp.52841-52851.


سؤال 26- چرا دوره‌های روش تدریس یا مهارت‌های تدریس ضرورت دارد؟
پاسخ: به طور یقین برای آموزش یک مفهوم یا مهارت توسط استاد به یادگیرنده، تسلط استاد بر آن مفهوم تنها شرط لازم است. به منظور یاددهی و یادگیری مؤثر، آشنایی با مهارت­‌ها و روش تدریس (به ویژه برای استادان جوان) اجتناب‌ناپذیر است که گهگاه با غفلت روبرو می‌شود. خوشبختانه در سال­‌های اخیر این امر در کشور  بیشتر مورد توجه واقع شده است. از جمله می‌توان به موارد زير اشاره نمود:

- «دروس مدرسی» و «گواهی صلاحیت مدرسی» در دانشگاه تربیت مدرس
- مرکز توسعه صلاحیت‌هاي حرفه‌ای تدریس در دانشگاه اصفهان
- کارگاه‌های برگزار شده توسط کرسی یونسکو در آموزش مهندسی
- کارگاه­‌های انجمن آموزش مهندسی ایران

تحت نظارت وف ایرانی