ؤال: چگونه سؤالات مناسب برای امتحان طرح نمائیم؟
پاسخ: با توجه به اینکه بر اساس طبقهبندی بلوم (Bloom) و مدل اصلاح شده آن توسط آندرسون (Anderson)، یادگیری دارای سلسله مراتب مختلفی به شکل هرم است، جهت سنجش یادگیری در سطح مختلف نیز سؤالات متناسبی میبایست طرح گردد.
پایینترین سطح یادگیری به "یادآوردن یک سری اطلاعات" یا "حفظ کردن" است (remember): ممکن است دانشجو مطلب را واقعاً نفهیده باشد و طوطیوار آنها را بیان نماید.
سؤالات امتحانی که در این رده قرار میگیرند معمولاً از این کلمات استفاده میکنند:
...........را تعریف کنید.
چه کسی...........
چه تاریخی...........
کجا...........
چگونه...........
........... را نام ببرید.
یادگیری در یک سطح بالاتر توانایی "درک کردن" است (comprehend/ understand):
در این سطح دانشجو میبایست توانایی خلاصه کردن، شرح دادن بهزبان خود، مرتب کردن، سازماندهی نمودن را داشته باشد.
نمونه سؤالات:
کدام موارد نشان دهنده...........هستند؟
موارد زیر را طبقه بندی نمائید.
........... را توضیح دهید.
یک سطح بالاتر یادگیری "به کاربردن" است (apply): در این سطح دانشجو میتواند معلومات خود را در شرایط و مسائل جدید به کار ببرد.
نمونه سؤالات:
مسئله زیر را حل کنید.
........... را محاسبه نمائید.
درجه بعدی یادگیری "تجزیه و تحلیل کردن" است (analyze): در این سطح دانشجو میتواند مطلبی را به اجزاء تشکیل دهنده آن تقسیم نماید و روابط بین اجزاء را درک و الگوها را استخراج کند.
نمونه سوالات:
چه ارتباطی بین ........... و ........... وجود دارد؟
چه نتیجه ای از ........... میتوان گرفت؟
چه شواهدی دال بر ........... وجود دارد؟
یکی از بالاترین سطوح یادگیری "ارزیابی کردن" است (Evaluation): در این سطح دانشجو توانایی نقد و قضاوت کردن بر اساس معیارهای مشخص را داراست.
نمونه سوالات:
چگونه ........... را اولویت بندی مینمایید؟
اهمیت ........... در چیست؟
کدام مورد را انتخاب میکنید؟
آیا با ........... موافق هستید؟
بالاترین سطح یادگیری توانایی ترکیب اطلاعات مختلف به شیوهای متفاوت و خلق محصول یا ایده جدید است (Create):
نمونه سوالات:
چه تغییراتی در زمینه...........ایجاد میکنید؟
........... را طراحی کنید.
چگونه میتوان ........... را بهبود بخشید؟
منابع:
https://lo.unisa.edu.au/mod/book/view.php?id=611025&chapterid=106371
https://www.bloomstaxonomy.org/Blooms%20Taxonomy%20questions.pdf
http://faculty.academyart.edu/faculty/teaching-topics/teaching-curriculu...
کتاب نوآوری در آموزش مهندسی تألیف دکتر حسین معماریان انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم 1397