رفتن به محتوای اصلی
x

سؤال 7- مدت زمان مناسب برای طول امتحان را چگونه برآورد نمائیم؟
پاسخ:
- نیم دقیقه برای هر سؤال صحیح-غلط
- یک دقیقه برای هر سؤال چهار جوابی (که مستلزم محاسبات و حل مسئله نباشد.)
- دو دقیقه برای سؤالات با پاسخ کوتاه ( دو سه جمله‌ای)
- ده دقیقه برای سؤالات با پاسخ تشریحی طولانی
- سی دقیقه برای سؤال با پاسخ گسترده و مقاله‌ای
- پنج تا ده دقیقه را هم برای مرور پاسخ‌ها به دانشجویان وقت بدهید.

منبع: کتاب نوآوری در آموزش مهندسی تألیف دکتر حسین معماریان انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم 1397.


سؤال 8- چگونه سؤالات مناسب برای امتحان طرح نمائیم؟
پاسخ: با توجه به اینکه بر اساس طبقه‌بندي بلوم (Bloom) و مدل اصلاح شده آن توسط آندرسون (Anderson)، یادگیری دارای سلسله مراتب مختلفی به شکل هرم است، جهت سنجش یادگیری در سطح مختلف نیز سؤالات متناسبی می‌بایست طرح گردد.
الف) پایین‌ترين سطح یادگیری به "یادآوردن یک سری اطلاعات" یا "حفظ کردن" است (Remember): ممکن است دانشجو مطلب را واقعاً نفهیده باشد و طوطي‌وار آنها را بیان نماید.
سؤالات امتحانی که در این رده قرار مي‌گيرند معمولاً از این کلمات استفاده می‌کنند:
........... را تعریف کنید. 
چه کسی ...........
چه تاریخی ...........
کجا ...........
چگونه ...........
........... را نام ببرید.

ب) یادگیری در یک سطح بالاتر توانایی "درک کردن" است (Comprehend/ Understand):
در این سطح دانشجو می‌بایست توانایی خلاصه کردن، شرح دادن به زبان خود، مرتب کردن، سازماندهی نمودن را داشته باشد.
نمونه سؤالات:
کدام موارد نشان دهنده ........... هستند؟
موارد زیر را طبقه‌بندی نمائید.
........... را توضیح دهید.

ج) یک سطح بالاتر یادگیری "به کاربردن" است (Apply): در این سطح دانشجو می‌تواند معلومات خود را در شرایط و مسائل جدید به کار ببرد.
نمونه سؤالات:
مسئله زیر را حل کنید.
........... را محاسبه نمائید.

د) درجه بعدی یادگیری "تجزیه و تحلیل کردن" است (Analyze): در این سطح دانشجو می‌تواند مطلبی را به اجزاء تشکیل دهنده آن تقسیم نماید و روابط بین اجزاء را درک و الگوها را استخراج کند.
نمونه سؤالات:
چه ارتباطی بین  ........... و ........... وجود دارد؟
چه نتیجه‌ای از ........... می‌توان گرفت؟
چه شواهدی دال بر ........... وجود دارد؟

ه) یکی از بالاترین سطوح یادگیری "ارزیابی کردن" است (Evaluation): در این سطح دانشجو توانایی نقد و قضاوت کردن بر اساس معیارهای مشخص را داراست.
نمونه سؤالات:
چگونه ...........  را اولویت‌بندی می‌نمایید؟
اهمیت ........... در چیست؟
کدام مورد را انتخاب می‌کنید؟
آیا با ........... موافق هستید؟

و) بالاترین سطح یادگیری توانایی ترکیب اطلاعات مختلف به شیوه‌ای متفاوت و خلق محصول یا ایده جدید است (Create):
نمونه سؤالات:
چه تغییراتی در زمینه ........... ایجاد می‌کنید؟
........... را طراحی کنید.
چگونه می‌توان ........... را بهبود بخشید؟

منابع:

https://lo.unisa.edu.au/mod/book/view.php?id=611025&chapterid=106371
https://www.bloomstaxonomy.org/Blooms%20Taxonomy%20questions.pdf
http://faculty.academyart.edu/faculty/teaching-topics/teaching-curriculum/enhancing-teacher-student-interaction/different-types-questions-blooms-taxonomy.html

- کتاب نوآوری در آموزش مهندسی تالیف دکتر حسین معماریان انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم 1397.

 

تحت نظارت وف ایرانی