سؤال 13- چه راهکارهایی جهت ارزشیابی دانشجویان در آموزشهای آنلاین وجود دارد؟
پاسخ: با توجه به شرایط ایجاد شده در خصوص همهگیری ویروس کرونا، برخی از دانشگاههای دنیا (از جمله MIT) برای نمرات این ترم که به صورت مجازی ارايه شده است، تنها قبول/رد را برای هر درس منظور میکنند. برخی راهکارهای ارزیابی در آموزش آنلاین عبارتند از:
- برگزاری امتحانهای شفاهی مجازی (به صورت تماس ویديویی یا صوتی)، حدود 20 دقیقه برای هر یک از دانشجویان به صورت انفرادی (مناسب جهت کلاسهای با جمعیت کم تا متوسط)
- ارايههای شفاهی
- انجام پروژه (مطالعه موردی، نوشتن یک مقاله، تحلیل یک سری داده و ...)
- استفاده از سایتهای دارای قابلیت انجام امتحانهای آنلاین (برخی از سیستمهای LMS دانشگاهها نیز دارای این قابلیت بوده و حتی انتخاب تصادفی سؤالها از بانک سؤال را نیز دارا هستند.)
- سؤالهاي جزوه باز (که میبایست بیشتر مبتنی بر تحلیل و ارزیابی باشند)
منبع: https://teachremote.mit.edu/assigning-assessing
سؤال 14- IFEES چیست؟
پاسخ: IFEES یا فدراسیون بینالمللی انجمنهای آموزش مهندسی در سال 2006 تأسیس شده است. در حال حاضر 65 عضو (حقوقی) از اقصی نقاط دنیا دارد و انجمن آموزش مهندسی ایران برای ارتقاي کیفیت فعالیتهای خود از سال 1397 به عنوان تنها نماینده ایران به عضویت این فدراسیون درآمده است. برگزاری وبینارهای رایگان، اعطای جوایز، کنفرانس، فعالیت گروههای کاری و کمیتهها بخشی از فعالیتهای انجام شده در فدراسیون انجمنهای آموزش مهندسی است. انجمن در هر شماره خبرنامه خود، اخبار IFEES را دربخشی مستقل، درج و وبینارهای آن را به طور مرتب برای اعضای انجمن از طریق پست الكترونيك اطلاعرسانی میکند. اطلاعات بیشتر از طریق وبگاه http://www.ifees.net قابل دسترس است.