رفتن به محتوای اصلی
x

سؤال 3: اصول تدریس خوب در مقطع کارشناسی چیست؟
پاسخ:
1. ارتباط استاد و دانشجو: باعث افزایش انگیزه دانشجویان می‌شود و کمک می‌کند تا به سختی­‌های دوران تحصیل خود در دانشگاه غلبه کنند.
2. همکاری دانشجویان: کار گروهی دانشجویان، یادگیری آنها را عمیق‌تر می‌نماید و می‌بایست از راهکارهایی جهت ترغیب همکاری بين دانشجويان در كلاس استفاده كرد.
3. يادگيري فعال: تنها با نشستن سر كلاس و انجام تكاليف، يادگيري حاصل نمي‌شود. دانشجويان بايد در فرآيند يادگيري مشاركت داشته باشند.
4. بازخورد سريع: دانشجويان نياز به دريافت بازخورد سريع از عملكرد خود دارند.
5. زمان انجام كار: براي يادگيري مديريت زمان، بايد به دانشجويان كمك كرد.
6. انتظارات بالا: داشتن انتظارات بالا از دانشجويان باعث مي‌شود كه عملكرد بهتري داشته باشند (به شرط تلاش متقابلاً بالا از طرف استاد).
7. تنوع استعدادها و سبك يادگيري: از روش‌هاي يادگيري چند وجهي استفاده كنيد تا دانشجويان با استعدادهاي مختلف، بتوانند استعدادهاي خود را بروز دهند.

منبع: کتاب یاددهی و یادگیری (50 راهکار برای بهبود کیفیت آموزش مهندسی)، تألیف دکتر حسین معماریان. انتشارات دانشگاه تهران، 1398.


سؤال 4: ارزشیا​بی کیفیت تدریس اساتید در دانشگاه‌های فنی برتر دنیا (مطالعه موردی دانشگاه دلفت هلند) چگونه انجام می‌شود؟  
پاسخ: پروفسور اینگو.آ.هانسن از دانشگاه دلفت هلند، در فیلم‌های کوتاه زیر به این سؤال پاسخ داده‌اند.

فیلم کوتاه 1 (دانلود)
چکیده: نظرسنجی از دانشجویان توسط دانشگاه در انتهای هر ترم انجام می‌شود.

فیلم کوتاه 2 (دانلود)
چکیده: توسط انجمن دانشجویان؛ تیم‌های داوطلبانه که در طول ترم نکات مربوطه را یادداشت می‌نمایند. پس از اتمام درس در آن ترم، جلسه‌ای با حضور استاد برگزار می‌شود و نقطه نظرات و پبشنهادات به استاد منتقل و نتایج در نشریه دانشجویان چاپ می‌شود. سال آینده نیز بررسی می‌شود که آیا موارد مطرح شده در تدریس استاد لحاظ شده است یا خیر.

فیلم کوتاه 3 (دانلود)
چکیده: خود ارزیابی استاد و تعیین هدف‌های آتی هیأت علمی در زمینه‌های مختلف آموزش، پژوهش و فعالیت‌های اجرایی و بررسی سالانه آن توسط مدیر گروه.

 

تحت نظارت وف ایرانی